Totuguero - Sarapiqui - Reisverslag uit Horquetas, Costa Rica van Monique en Ben - WaarBenJij.nu Totuguero - Sarapiqui - Reisverslag uit Horquetas, Costa Rica van Monique en Ben - WaarBenJij.nu

Totuguero - Sarapiqui

Blijf op de hoogte en volg Monique en Ben

12 September 2013 | Costa Rica, Horquetas

Dag 3 en 4
12/09/2013

Wifi deed het even niet! Niet heel gek midden in de Costa Ricaanse jungle. Dus nu een reisverslag van twee dagen.

Gisteren werden we om 05.45 uur verwacht bij de aanlegsteiger van ons hotel. We gingen in de boot een tocht maken door de kanalen van Tortuguero. Een deel van die kanalen zijn natuurlijk ontstaan, een een ander deel werd door de mens gegraven om de Caribische kust bereikbaar te maken voor de rest van het land. Een smalle strook land scheidt het kanaal van de Caribische Zee.

Het was een prachtige tocht door de jungle. Samen met de andere mensen in de boot en met behulp van onze gids zagen we weer een heleboel dieren. Prachtige hagedissen in allerlei kleuren toonden zich, een kaaiman lag te chillen in het water en mooie watervogels poseerden voor onze fotocamera. Natuurlijk zagen we ook een aantal apen, al slingerend door de hoge bomen. De natuur was overweldigend met veel verschillende soorten bomen en andere vegetatie.

Na de boottocht konden we ontbijten. Het eten is hier niet hoogstaand, maar prima voor ons. Het is lekker, maar je krijgt vaak hetzelfde. We hadden echter al gelezen dat Costa Rica geen culinair land is. Geen probleem voor ons.

Na het ontbijt nam onze gids ons mee voor een tochtje door de jungle. Eerst gaf hij een rondleiding door de tuin van het hotel. Wat we daar zagen! Niet normaal! Alweer super veel dieren en bijzondere planten. We zagen prachtig gekleurde vogels, weer hagedissen, apen, een enorme sprinkhaan en een luiaard. We werden van te voren al gewaarschuwd dat er veel muggen in de jungle zouden zitten. Lange broek aan en insmeren met deet dus... Wij, gehoorzame toeristen voldeden aan dit verzoek.. Maar Monique werd ondanks de voorzorgsmaatregelen opgegeten door de mosquitos. Ze staken door haar broek heen en dat leverde haar 17 muggenbulten binnen tien minuten op. Gelukkig hadden Jason en Jenn, een heel leuk Amerikaans stel uit North Carolina, een deet spray bij zich. Saved by the Americans! De muggen bleven op afstand.

De middag brachten we door bij het zwembad. Een prachtig zwembad in de vorm van een schildpad natuurlijk.

Om 9.15 uur werden we weer bij de aanlegsteiger verwacht voor de Turtle Tour. We gingen schildpadden spotten op het strand. We werden met de boot het kanaal over gebracht en werden daar opgewacht door een gids. We liepen een stuk door het dorp en super donkere jungle. We moesten even wachten en werden toen naar een schildpad gebracht. Zij was bezig haar zojuist gelegde eieren te begraven. Een prachtig gezicht. Het enorme dier komt na 15 minuten voor de kust te cirkelen aan land om vervolgens dicht bij de vegetatie een nest te graven. Dat graven duurt ongeveer 30 minuten. Daarna legt ze haar eieren in het gat en maakt ze het weer dicht. Dat duurt in totaal langer dan een uur. Dan sleept ze zich weer terug naar de zee. Ze komt nooit meer terug om voor de kleintjes te zorgen. De baby's kruipen uit het ei na ongeveer 20 dagen en kruipen dan na 5-7 dagen uit het nest om richting zee te spartelen. De schildpad legt ongeveer 100 eieren per keer, waarvan er maar eentje volwassen wordt.
We hebben alles kunnen zien, behalve de baby's. Het was echt heel erg bijzonder om dit natuurwonder te zien in het echt. Het leek wel een live aflevering van National Geografic! Niet met woorden te beschrijven eigenlijk.

Vanmorgen werden we om 8.45 uur opgehaald om door te reizen naar onze volgende bestemming, Hotel Heliconia Island. Dit is een tussenstop voor de reis naar Arenal, waar we morgen naartoe gaan.

Heliconia Island is dit jaar uitgeroepen tot beste B&B van Costa Rica. De tuin is tevens de mooiste van het land. Het regent nu, dus die kunnen we vandaag helaas niet bezoeken. Aangezien we toch vroeg op zijn gaan we dat morgen doen voor dat we verder gaan naar Arenal.

xxx Ben en Monique